Britannian ex-pääministeri Gordon Brown varoittaa sopimuksettoman EU-eron uhkaavan Britannian yhtenäisyyttä, kertoo BBC. Yhtenäisyyttä korostava unionismi on Brownin mukaan nyt ”unissakävelemässä unohduksiin”. The Observer-sanomalehdessä julkaistussa kannanotossaan Brown arvostelee kovin sanoin pääministeri Boris Johnsonin Brexit-linjaa.
Johnson on ilmoittanut haluavansa Britannian ulos EU:sta lokakuun loppuun mennessä, tarvittaessa myös ilman erosopimusta. Brittiviranomaiset varautuvatkin jo niin sanotun kovan Brexitin mahdollisuuteen.
Pääministerinä 2007-2010 toimineen Brownin mukaan Johnsonin hallitusta ohjaa ”ei kansallinen etu, vaan tuhoisa, populistinen nationalistinen ideologia”. Itse skotlantilainen Brown varoittaa nationalismin hajottavan nyt neljästä maasta koostuvaa Britanniaa.
Brown viittaa tuoreeseen mielipidekyselyyn, jonka mukaan Johnsonin johtaman konservatiivipuolueen kannattajista enemmistö pitää EU-eroa brittiunionin säilymistä tärkeämpänä tavoitteena.
Kirjoituksessaan Brown kehottaa nyt torjumaan kovan Brexitin, sillä brittiläisyyden idea ”ei siitä selviäisi”.