Väkivaltaisuudet saivat alkunsa mielenosoituksesta, jossa vastustettiin jalkapallon MM-kisojen aiheuttamia kuluja maalle. Mielenosoittajat kantoivat lippuja ja kylttejä, messuten samaan aikaan ”MM-kisoja ei tule”. Samaan aikaan Twitterissä ”Fifa go home” -viestit kehottivat kansainvälistä jalkapallon kattojärjestöä FIFAa häipymään. Samanlaisia pienempiä mielenilmauksia oli ympäri maata.
”Me vastustamme miljoonia ja miljoonia dollareita, jotka käytetään kisoihin”, yliopisto-opiskelija Leonardo Pelegrini dos Santos kertoi. ”Se on rahaa, joka pitäisi käyttää parempiin terveys- ja koulutuspalveluihin, sekä parempaan asumiseen ja kulkuyhteyksiin.”
Mielenosoitukset eivät ole ensimmäiset laatuaan. Viime vuonna MM-kisojen vastaisiin ja parempia palveluita vaatineisiin protesteihin osallistui yli miljoona ihmistä.