Geeniterapiasta saa apua hiv-positiivisille

Lääkärit ovat onnistuneet torjumaan hiv-oireet geeniterapian avulla, kertoo BBC. Tutkimuksessa käytettiin hyväksi osalla ihmisistä olevaa immuniteettia virusta vastaan.

Pennsylvanian yliopiston tutkimuksessa Yhdysvalloissa kahdelletoista hiv-positiiviselle potilaalle tehtiin käsittely, jossa valkoisia verisoluja poistettiin verestä ja palautettiin verenkieroon muunneltuna.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Osalla ihmisistä on luontainen immuniteetti hi-virusta vastaan. Kyseessä on mutaatio, jossa verisolujen rakenne poikkeaa muusta väestöstä. Tämä auttaa immuniteettijärjestelmää pitämään viruksen ulkopuolella ja estää sen jakautumisen. Kokeessa pyrittiinkin jäljittelemään tätä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Verenkierrosta poistettujen solujen DNA:ta muutettiin vastaamaan mutaatiota ja palautettiin takaisin. Tämän jälkeen potilaat lopettivat hiv-lääkityksensä neljäksi viikoksi. Käsittelemättömien solujen määrä laski rajusti, mutta muunnellut solut vaikuttivat selviytyvän.

Professori Bruce Levinen mukaan kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun geenimuuntelua käytetään ihmiskokeessa hiv:n osalta. Hänen mukaansa tarkoitus on kehittää menetelmä, jonka avulla potilaat voisivat luopua kalliista päivittäisestä lääkityksestään.

Mainos