Tietokirjailija Petteri Järvinen arvioi, että gps-tiemaksulaite eli ns. Ollilan mötikkä maksaisi korkeintaan 50 euroa, jos laitetta tilataan vaikkapa miljoonan kappaletta.
– Halvinkin älypuhelin on laitteena monimutkaisempi ja kalliimpi. Mutta tämä on vasta alkua, hän kirjoittaa blogissaan.
Järvinen sanoo, että laitteen pitää olla sellainen, että kun auto vaihtaa omistajaa, omistajan identiteetti voidaan siirtää laitteesta toiseen. Tarvitaan siis ”jonkinlainen sim-korttiratkaisu”.
Tarvitaan myös gps-antenni, joka uusissa autoissa on vakiovaruste. Vanhat autot ovat ongelma, koska niihin pitää koko laitteisto asentaa jälkikäteen – samaan tapaan kuin autopuhelimet 1980-luvulla, Järvinen vertaa.
Lisäksi tarvitaan datayhteys, jonka kautta ajotiedot siirtyvät viranomaisen rekisteriin.
– Datamäärät ovat vähäisiä, joten liittymän kustannus on joitakin kymmeniä euroja vuodessa. Operaattorit kiittävät.
On myös rakennettava vastaanotto- ja laskutusjärjestelmä, jonka tulee toimia vuorokauden ympäri. Järvinen toisaalta ennustaa, että EU luo aikanaan standardin liikennevalvonnalle. Suomen ei siis kannata luoda kansallista systeemiä, jos ei ole varmaa, että se sopii yhteen muun Euroopan kanssa, Järvinen sanoo.
Lue myös:
Soininvaara taas ”Ollilan mötikän” kimpussa: ”Isoveli tietää kaiken jo nyt”