Kansalaispuolueen eduskuntaryhmän ainut jäsen Paavo Väyrynen (kp.) perusti eilen torstaina uuden ”Seitsemän tähden liikkeen”.
– Seitsemän tähden liike perustettiin sen vuoksi, että häikäilemätön kaappausyritys on tuhonnut runsaat kaksi vuotta sitten perustamani kansalaispuolueen nimen ja maineen, Väyrynen kertoo blogissaan.
Hän pyrkii edelleen pelastamaan kansalaispuolueen. Jos hanke onnistuu ja ratkaisu saadaan nopeasti, Väyrynen kävisi ensi kevään eduskuntavaaleihin sen puitteissa, mutta puoleen nimi olisi Väyrysen mukan muutettava.
– Jos puolue jäisi kaappareiden käsiin tai jos ratkaisu kovasti viivästyisi, keräisimme ”Seiska-liikkeelle” 5000 kannattajakorttia, veisimme sen puoluerekisteriin ja osallistuisimme vaaleihin sen puitteissa, Väyrynen suunnittelee.
Väyrynen kertoo, että viisi vuosikymmentä kestäneen poliittisen urani aikana en ole koskaan kohdannut sellaista epärehellisyyttä ja röyhkeyttä kuin tämän kaappausyrityksen yhteydessä.
– Kansalaispuolueelle valittiin presidentinvaalien ajaksi väliaikainen johto, jonka piti väistyä siinä vaiheessa kun palaan eduskuntaan. Se ryhtyi kuitenkin sääntöjä ja yhdistyslakia rikkoen kaappaamaan puoluetta omaan määräysvaltaansa.
Väyrysen mukaan ratkaiseva askel oli 20. helmikuuta pidetty puoluehallituksen kokous. Se järjestettiin Väyrysen mukaan siten, että Väyrynen ja Sakari Linden eivät päässeet paikalle.
– Pidimme kokousta laittomana ja vastustimme sen järjestämistä, Väyrynen kertoo.
Kokouksessa erotettiin yksitoista jäsentä sillä perusteella, että he eivät olleet siihen mennessä maksaneet jäsenmaksua. Jäseniä oli silloin 36. Uusiksi jäseniksi kaapparit ottivat kahdeksan omaa tukijaansa.