Valtioneuvosto päätti perjantaina ylimääräisessä istunnossa, että itärajan yli saapuvat maahantulijat aletaan rekisteröidä järjestelykeskuksessa.
Mainos - sisältö jatkuu alla
Päätöksellä varmistetaan sisäministeriön mukaan se, ettei Suomessa oleskele vapaasti henkilöitä, jotka eivät täytä maahantulon edellytyksiä, mutta joita ei myöskään ole viranomaisten toimesta vielä tunnistettu ja rekisteröity.
Mainos - sisältö jatkuu alla
Maahantulijat velvoitetaan oleskelemaan rekisteröinnin ajan valvotussa järjestelykeskuksessa.
Sisäministeriö kertoo tiedotteessa, että järjestelykeskus on yksi työkalu, jolla viranomaiset voivat vastata Venäjän aiheuttaman rajatilanteen seurauksiin ja ylläpitää turvallisuutta Suomessa.