Hallitus tapaa palkansaajajärjestöt Kesärannassa illalla

Hallitus pitää tiedotustilaisuuden tänään kello 18.30.

Hallituspuolueiden edustajat tapaavat palkansaajajärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan puheenjohtajat tänään illalla pääministerin virka-asunnolla Kesärannassa. Tapaamisesta kertoi ensin MTV.

Tapaamisessa on tarkoitus keskustella irtisanomislakiin liittyvästä kiistasta, johon ei ole löytynyt vielä ratkaisua. Verkkouutisten tietojen mukaan palkansaajajärjestöillä ei ole uutta esitystä, vaan kutsu tapaamiseen on tullut hallitukselta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hallitus pitää tiedotustilaisuuden ajankohtaisesta työmarkkinatilanteesta tänään kello 18.30. Paikalla ovat pääministeri Juha Sipilä (kesk.), valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) ja työministeri Jari Lindström (sin.).

Työmarkkinakeskusjärjestöt Elinkeinoelämän keskusliitto, KT Kuntatyönantajat, SAK, STTK ja Akava valmistelivat hallitukselle omaa esitystään ratkaisuksi irtisanomiskiistan. Ehdotuksen keskeisenä kohtana oli määräaikasten työsopimusten helpottaminen pienissä yrityksissä. Verkkouutiset kertoi ehdotuksesta maanantaina. Virallista ehdotusta työmarkkinajärjestöt eivät ehtineet tehdä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) tyrmäsi työmarkkinakeskusjärjestöjen ehdotuksen riittämättömänä työllistämiskeinona, jotta hallitus vetäisi irtisanomislakiesityksensä pois.

Hallitus olisi valmis vetämään irtisanomislain pois, jos työmarkkinajärjestöt olisivat valmiita hyväksymään paikallisen sopimisen laajentamisen järjestäytymättömiin yrityksiin työaikalaissa.

Suomen Yrittäjät esitteli tänään oman ratkaisuehdotuksensa irtisanomiskiistaan. Yrittäjät ehdotti, että irtisanomislain voisi korvata joko paikallisella sopimisella työaikalaissa tai työllisyyspaketilla, johon sisältyisi takaisinottovelvollisuuden poistaminen, sunnuntai- ja ylityökorvausten muuttaminen sopimuksen varaisiksi ja ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus.

Mainos