Kansanedustaja Harri Jaskarin (kok.) mielestä hallitusneuvottelujen yksi suuri kysymys on, löytyykö rohkeutta tehdä asioita uudella tavalla, vähemmästä enemmän.
Silloin hänen mukaansa ”on kysymys uudesta johtajuudesta, luovasta tuhosta (työpaikkoja tuhoutuu, mutta samalla syntyy uusia), turhien normien ja käytäntöjen purkamisesta ja uuden teknologian käyttöönotosta”.
– Ensinnäkin julkishallinnon osalta meidän on tehtävä harppaus kohti ihmisläheistä ja aikamme haasteisiin vastaavaa hallintoa. Suomalaiset eivät enää tyydy olemaan hallintoalamaisia – kansalaisten aika on arvokasta, Harri Jaskari kirjoittaa blogissaan.
Toiseksi Jaskarin mielestä on viimeinkin siirryttävä myös julkisella sektorilla heti tekemiseen eli kokeilukulttuuriin. Hän kertoo esimerkin Britanniasta, jossa siirryttiin vauhdilla digiaikaan julkisessa hallinnossa.
– Kehitystyön periaate oli selkeä: aloita ihmisten tarpeiden kartoituksella, tee itse kova duuni, jotta asiakkaalle palvelu on helppoa, kokeile ja opi palautteesta, ota ihmiset mukaan kehitystyöhön, ymmärrä mitä tavoittelet, ole johdonmukainen ja avoin.
Tämä ei Jaskarin mielestä kuulosta suomalaiselta hallinnon periaatteelta.
– Hyvä esimerkki on vaikkapa lupahallinnon kokemukset. Ilmoitetaanko Suomessa, missä käsittelyvaiheessa esimerkiksi rakennus- tai ympäristölupasi on tällä hetkellä? EI. Kerrotaanko, että nyt lupasi on vähän hankaluuksissa ja sitä pitäisi korjata? EI. Vaativatko eri viranomaiset samoja tietoja uudestaan? KYLLÄ. Valittavatko viranomaiset toistensa tekemistä päätöksistä keskenään? KYLLÄ. Ei ihme, että meillä on kolmen miljardien euron hankkeet jumissa.
Jaskarin mukaan virkamiehet toimivat ainoastaan virkavastuulla. Syytettyjen penkillä ovat aidosti poliitikot, jotka ovat tehneet niin moninaisia lakeja ja asetuksia.
– Olisiko nyt pelon sijasta rohkeuden aika? Se rohkeus pitäisi lähteä liikkeelle hallitusneuvotteluista ja tarttua koko yhteiskuntaan. Katsotaan miten käy, Jaskari toteaa.