Hallitusta vaaditaan pitämään lupauksensa bensiinin hinnasta

Suomessa bensiinin hinta on yli kaksinkertainen Yhdysvaltoihin verrattuna.

Kansanedustaja Ville Tavio (ps.) on jättänyt eduskunnassa kirjallisen kysymyksen polttoaineverotuksesta. Tavion mielestä polttoaineveroa täytyy pienentää kuluttajahintojen alentamiseksi, koska raakaöljyn markkinahinta on kasvanut.

Nestemäisten polttoaineiden valmisteveroa nostettiin hallituksen keväällä 2016 tekemän kehysriihipäätöksen mukaisesti. Kehysriihen yhteydessä ulkoministeri Timo Soini (nyk. sin.) ilmoitti, että jos öljyn maailmanmarkkinahinta nousee 80 dollariin tynnyriltä, verotusasiaa harkitaan uudelleen.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Tavio vaatii hallitusta pitämään tuon lupauksen, sillä raakaöljyn tynnyrihinta on nyt toukokuussa käynyt yli 80:ssa dollarissa.

Esimerkiksi bensiinin kuluttajahinnasta suurin osa on veroja. Osa hinnasta on veroa veron päälle, koska arvonlisävero maksetaan polttoaineverollisesta hinnasta.

– Tässä kuussa Yhdysvalloissa bensa maksaa noin 0,70 euroa litra ja Suomessa noin 1,60 euroa litra, eli hinta on Suomessa yli kaksinkertainen, Tavio sanoo.

Mainos