Haluatko säästää sähkölaskussa – näin pienillä muutoksilla se onnistuu

Suurimmalla osalla kotitalouksista on vähintään yksi energiaa tuhlaava tapa.
Astianpesukone kannattaa laittaa päälle vasta täytenä. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI
Astianpesukone kannattaa laittaa päälle vasta täytenä. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Teetkö ruokaa kattilassa ilman kantta ja laitat vedenkeittimeen aina liikaa vettä? Pienet, harmittomilta tuntuvat tavat voivat ajan mittaan kasvattaa sähkölaskua yllättävänkin paljon, kertoo brittilehti Sky News.

Yhdeksällä kymmenestä kotitaloudesta on vähintään yksi huono tapa energiankulutuksessa, brittiläinen hintavertailupalvelu Uswitch on selvittänyt.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Yleisimmät energiasyöpöt tavat ovat juuri kattilan pitäminen liedellä ilman kantta ja tarpeettoman suuren vesimäärän keittäminen, jonka tunnustaa kolme viidestä kotitaloudesta. Britit tunnetaan innokkaina teen juojina, joten mikäli vettä keittää puolet liikaa joka kerralla, teeveden aiheuttamaan keskimääräiseen sähkölaskuun (84 puntaa vuodessa) voi maassa lisätä lähes 40 puntaa vuodessa.

Erittäin yleistä on myös pyykkien peseminen 40 asteessa tai kuumemmassa, jonka myöntää tekevänsä kaksi kolmesta kotitaloudesta, vaikka pesu 30 asteessa säästäisi sähköä ja rahaa. Liki puolet laittaa pesukoneen päälle vajaasti täytettynä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Myös kuuman veden jättäminen valumaan voi olla kallis tapa, lehden mukaan sata litraa saattaa hujahtaa vain kymmenessä minuutissa.

Energiaa kuluttavia tyypillisiä tapoja ovat myös kuivausrummun pyörittäminen vajaana tai lämpimällä ilmalla, tiskikoneen käyttäminen vajaana, pakastimen sulattamisen laiminlyönti, television tai valojen päällä pitäminen turhaan, sekä puhelimen jättäminen laturiin vaikka se on täyteen ladattu.

Suomessa Motiva on laskenut, että jokaisen on melko helppo säästää 5–10 prosenttia sähköstä riippumatta asunnon lämmitysmuodosta.

Mainos