Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) kertoi lauantaina Helsingin Sanomissa, että hallitusohjelmassa sovittu vapaaehtoisen ruotsin kokeilu tulisi koskemaan vain paria kuntaa.
– Tämä on uskomatonta! Perussuomalaiset ei tule hyväksymään näin mitätöntä kokeilua. Hallitusohjelmassa ei sovita mistään mitättömyyksistä. Hallitusohjelmaan kirjatut asiat ovat merkittäviä sopimuksia. Halveksuuko ministeri Grahn-Laasonen yhdessä sovittua hallitusohjelmaa, kysyy perustuslaki- ja sivistysvaliokuntien jäsen, kansanedustaja Kimmo Kivelä (ps.).
– Olin mukana hallitusneuvotteluissa sopimassa nimenomaan kielikokeilusta. Sovittiin että mennään eduskunnan antaman ponnen mukaan ja kokeilu ulottuu laajalle alueelle. Ministeri on nyt aivan omilla linjoillaan, ei hallituksen linjalla, Kivelä jatkaa.
Viime päivien keskustelut ruotsinkielisten palveluiden turvaamisesta Vaasan ja Seinäjoen alueella osoittavat, että koulussa opittu ruotsi ei edes riitä ruotsinkielisten mielestä palveluiden turvaamiseen. Perussuomalaisten eduskuntaryhmä ihmettelee, mitä mieltä on ruotsin pakollisessa opiskelussa koko Suomessa.
– Ruotsi tuli pakolliseksi 70-luvulla silloisen opetusministeri Johannes Virolaisen käymän poliittisen kaupankäynnin seurauksena. On turhaa vedota perustuslakiin pakkoruotsin säilyttämiseksi, Kivelä toteaa.
Perussuomalaiset aikoo pitää huolen, että ruotsin kielen vapaaehtoisuuden kokeilu alkaa riittävän laajalla alueella, jotta on mahdollista arvioida, kuinka kielikokeilu vaikuttaa kielivalikoiman monipuolistumiseen ja motivaatioon opiskella vieraita kieliä.
– Suomalaisnuorten on vihdoin saatava mahdollisuus monipuolistaa kielitaitoaan. Jäämme pahasti muita maita jälkeen, koska olemme niin sidottuja ruotsin opiskeluun, Kivelä sanoo.