Hassi kaiveli ydinvoimapöytäkirjoja: ”Venäjä-vastaisuus mainittiin 400 kertaa”

Vihreän mepin mielestä Fennovoiman venäläinen ydinlaitos kertoo "lehmänkäännöksestä".

EU-parlamentaarikko Satu Hassi (vihr.) ihmettelee, mikseivät ydinvoiman kannattajat enää puhu mitään Suomen Venäjä-riippuvuudesta. Hänen mukaansa Venäjän-sähkön vähentäminen on ollut keskeinen peruste, kun uutta ydinvoimaa on suunniteltu Suomeen.

– En olisi ikinä uskonut tätä mahdolliseksi. Venäläinen ja vieläpä venäläisomisteinen ydinreaktori Suomessa olisi täydellinen lehmänkäännös – anteeksi vain lehmät – verrattuna niihin perusteluihin, joilla lisäydinvoimaa on Suomeen vuosien varrella ajettu, Hassi kirjoittaa blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Fennovoima on ilmoittanut, että se tilaa ydinvoimalan venäläiseltä Rosatomilta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hassi muistelee, että kun hän 2000-luvun alussa vastusti ydinvoimaa, häntä syytettiin Venäjän asialla olemisesta. Hän on kaivanut esiin eduskunnan vanhoja pöytäkirjoja ja siteraa silloista liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasia (kok.).

– Mutta tosiasia on se, että mitä enemmän ostamme sähköä Venäjältä, sitä enemmän ostamme venäläistä ydinsähköä Suomeen, Sasi sanoi Hassin mukaan.

Hassi laskee, että kun eduskunta puhui Olkiluodon viitosreaktorin rakentamisesta, Venäjä mainittiin melkein 400 kertaa. Vielä kolme vuotta sitten Fennovoima-keskustelussa Venäjä mainittiin 150 kertaa.

Mainos