Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaatii vanhustenhoitoon tehokkaampia kasvomaskeja ja muita suojavarusteita. SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan asiakkaide ja työntekijöiden riittävässä suojaamisessa on epäonnistuttu.
– Monessa hoivakodissa tartuntoja on lukuisia, asiakkailla ja työntekijöillä. Varusteiden puute ei oikeuta työturvallisuuslainsäädännön rikkomiseen, Paavola sanoo tiedotteessa.
Hänen mukaansa vanhustenhoidossa tulisi käyttää vähintään FFP2-standardoituja maskeja. Paavola viittaa tässä yhteydessä Aalto-yliopiston apulaisprofessori Ville Vuorisen Helsingin Sanomien artikkelissa tammikuun lopulla antamaan suositukseen.
– Kirurginen maski ei suojaa käyttäjäänsä ja myös sen suoja käyttäjän lähellä oleviin ihmisiin on liian heikko. Vanhusten hoivapaikoissa työskennellään jatkuvasti keskellä tartuntariskiä ja tartunnat koituvat suurella todennäköisyydellä asukkaiden kohtaloksi. Tauti voi olla kohtalokas myös hoitajalle ja se voi lievempänäkin aiheuttaa pitkäaikaisia vaikutuksia terveyteen ja toimintakykyyn, myös työkykyyn. Kun huolehditaan työntekijöiden tehokkaasta suojautumisesta, suojataan myös asiakasta, Paavola sanoo.
SuPer kertoo lukuisista jäsenten yhteydenotoista liittyen puutteellisiin suojavarusteisiin.
– Kasvomaskeja ei saa vaihtaa riittävän usein, ne eivät ole riittävän tehokkaita, ja suojatakit eivät ole hihallisia. Liiton tietoon on tullut jopa tapauksia, joissa koronapotilaiden hoitajat ovat joutuneet käyttämään kirurgisia maskeja eivätkä ole saaneet käyttää FFP2-standardoituja maskeja, tiedotteessa listataan.
Syyksi kerrotaan liiton mukaan usein rahapula tai varusteiden saantiongelmat.
SuPerin mukaan koronavirukseen oli viime vuoden loppuun mennessä sairastunut lähes 1[nbsp]500 lähi- ja perushoitajaa