Hävittäjähankinnan ensimmäiset sopimukset allekirjoitettu

Hallitus päätti joulukuussa 64:n Lockheed Martinin F-35A-hävittäjän hankinnasta.
Lockheed Martinin F-35 -hävittäjiä Pirkkalassa. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI
Lockheed Martinin F-35 -hävittäjiä Pirkkalassa. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Suomen hävittäjähankintojen, eli niin kutsutun HX-hankkeen ensimmäiset sopimukset on allekirjoitettu, kertoo puolustusministeriö.

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen johtaja insinöörikenraalimajuri Kari Renko allekirjoitti F-35A -lentokoneita ja niiden huoltopalveluita koskevat LOA-asiakirjat tänään perjantaina  Tampereella.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hallitus päätti viime joulukuussa 64:n Lockheed Martinin F-35A -monitoimihävittäjän hankinnasta. Niillä korvataan Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien vuoteen 2030 mennessä poistuva suorituskyky.

Samalla Puolustusvoimien logistiikkalaitos valtuutettiin solmimaan hankintaesityksen mukaiset hankintasopimukset F-35-järjestelmästä ja aseista.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Valtioneuvostolle joulukuussa 2021 annetun hankintaesityksen mukaisesti aseistuksen hankintaa koskevat sopimukset tehdään myöhemmin.

Tällä menettelyllä varmistetaan, että kokoonpanot voidaan optimoida muun muassa aseiden lukumäärien ja tyyppien osalta niin, että Suomen F-35-järjestelmä on 2030-luvulla mahdollisimman suorituskykyinen.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) allekirjoitti HX-hankinnan teollisen yhteistyön sopimuksen perjantaina 11. helmikuuta 2022 Helsingissä. Sopimus solmittiin hävittäjävalmistaja Lockheed Martinin ja Raytheon Technologies -konserniin kuuluvan moottorivalmistaja Pratt & Whitneyn kanssa.

Mainos