He yrittävät kääntää Ruotsin koronalinjan – ”Olemme tappaneet liikaa”

Strategiaa arvostelevat tutkijat ovat kokeneet jopa häirintää.

Ruotsin suosituksia ja vapaaehtoisuutta korostava koronastrategia on herättänyt koko pandemian aikana kansainvälistä huomiota. Ruotsi on pitänyt esimerkiksi ravintolat ja koulut jatkuvasti auki, eivätkä viranomaiset ole Euroopassa yleistyneestä maskisuosituksesta juurikaan innostuneet.

Vaikka ruotsalaispäättäjät ovat pitäneet kiinni valtionepidemiologi Anders Tegnellin henkilöityneestä linjasta, on strategia herättänyt maan tutkijayhteisössä myös kovaa arvostelua, kertoo tiedelehti Science. Tegnellin ja Ruotsin kansanterveyslaitoksen kriitikot ovat järjestäytyneet Vetenskapsforum COVID-19-ryhmäksi, jonka jäsenkunta koostuu 50 tutkijasta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ryhmän jäsenet kertovat kokeneensa mielipiteidensä takia jopa häirintää. Työnantajat ja kollegat ovat kehottaneet tutkijoita asettumaan Ruotsin virallisen linjan taakse. Ulkomaiset tutkijat harkitsevat jopa pois muuttamista, kertoo yhdysvaltalaistutkija Andrew Ewing Göteborgin yliopistosta lehdelle.

– En ollut odottanut tällaista reaktiota Ruotsissa. En ole ikinä tuntenut itseäni yhtä ulkomaalaiseksi kuin viime kuukausien aikana, sanoo belgialainen, Karoliinisen instituutin tutkijana työskennellyt epidemiologi Nele Brusselaers.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kriitikoiden mukaan Ruotsin strategia kuitenkin muuttuu, mutta hiljalleen. Testaamista on lisätty, ja sairastuneiden perheenjäsenet joutuvat nyt myös karanteeniin. Lisää on kuitenkin tehtävä, vaativat tutkijat.

Koronatartuntoja on Ruotsissa todettu yli 98 400. Virukseen on kuollut 5894 henkilöä.

– Olen huolissani siitä, että maailmalla sanotaan, ”voimme kokeilla sitä mitä Ruotsi teki”. Mutta olemme jo nyt tappaneet liikaa ihmisiä, Ewing sanoo.

Mainos