Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon mukaan puolueen tärkein arvo on vapauden ja vastuun yhdistelmä.
– Eli yksilö on vapaa ja saa elää omanlaistaan elämää ja toteuttaa itseään. Samaan aikaan jokaisella ihmisellä on vastuu itsestään, läheisistään, heikommista ja myös tulevaisuudesta, Petteri Orpo sanoi evankelis-luterilaisen kirkon arvokeskustelussa. Sinne oli kutsuttu eduskuntapuolueiden puheenjohtajat.
Eri arvioiden mukaan Suomi on velkaantunut, eikä huoltosuhde näytä hyvältä ja tarvitaan säästöjä. Eduskuntavaalien alla on keskusteltu erilaisista hallitusohjelmatavoitteista. Puoluejohtajilta kysyttiin, millä tavalla puolueesi arvot vaikuttavat siihen, mistä olisit valmis karsimaan, mistä leikataan.
Petteri Orpon mukaan parhaassa tapauksessa talous saadaan kasvamaan ja ihmisille töitä.
– Se tuo hyvinvointia kotiin ja yhteiskuntaan.
Hän korosti, että kaikkien tavoitteena on se, että hyvinvointiyhteiskunnan palvelut – sosiaaliturva ja heikommista huolehtiminen – säilyvät.
– Mutta se ei onnistu sillä, jos maamme velkaantuu näin paljon. Koska silloin heikommassa asemassa oleva kärsii viime kädessä, jos talous ei ole kunnossa.
– Meidän täytyy sopeuttaa joka puolelta ja katsoa, että mikä ei ole niin välttämätöntä. Yksi asia on se, että me haluamme (kokoomuksessa) tehdä työn vastaanottamisesta kannattavampaa kuin sosiaaliturvalla eläminen.
Orpo korosti, että kokoomus ei ole esittänyt leikkauksia koulutukseen tai sosiaali- ja terveyspalveluihin.
– Minun ajatuksenani on se, kun valtion tulot ovat 72 miljardia euroa, että mitä jos saataisiin ne riittämään.
Petteri Orpo sanoi olevansa huolissaan sote-rahojen riittävyydestä. Tällä hetkellä palvelujen rahoitus ei ole kestävällä pohjalla. Sote-menojen on arvioitu kasvavan noin miljardilla joka vuosi.
Nykytahdilla hyvinvointialueiden menot ovat kasvamassa melkein seitsemällä miljardilla eurolla vuosikymmenen loppuun mennessä.
– Me olemme esittäneet, että toimintoja pitäisi tehostaa ja parantaa. Otetaan uusia hoitomuotoja käyttöön ja luodaan paremmat hoitoketjut. Tehdään asiat parhaalla tavalla.
– Me pystymme säästämään jopa miljardin tällä tavalla. Eli kun sanotaan, että me olemme leikkaamassa, niin se ei pidä paikkaansa. Vaan haluamme tehdä asiat paremmin, jotta rahat saadaan riittämään.
”Kaikki mukaan”
Puheenjohtajilta kysyttiin, onko Suomella yhä varaa huolehtia vähäosaisista, vai jääkö asia yhä enemmän kirkon ja kolmannen sektorin toimijoiden vastuulle.
Petteri Orpo korosti, että nuorten syrjäytymisen ja vanhusten yksinäisyyden kaltaisten ongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan kaikkia toimijoita.
– Nyt olemme sellaisessa tilanteessa, että me tarvitsemme kaikki mukaan. Meillä on niin vaikeat ajat edessä, että tarvitsemme hyvät palvelut. Mutta me tarvitsemme kolmatta sektoria, ja kirkko on siinä aivan oleellisessa osassa nimenomaan auttamassa yksinäisisä ja heikommassa asemassa olevia.
– Mutta julkisen puolen kohdalla haluan, että tässä maassa pidetään kiinni siitä, mitä me olemme olleet rakentamassa sata vuotta, että jokaisesta pidetään huolta.
Orpon mukaan tämä ei kuitenkaan onnistu, jos talous päästetään rapakuntoon.
– Ei talous ole minulle itseisarvo, vaan väline siihen, että me pystymme huolehtimaan palveluistamme. Meillä ei ole mitään muuta tavoitetta.
– Me haluamme, että jokainen työikäinen ja -kykyinen ihminen olisi töissä ja että jokainen osallistuu omalla panoksellaan hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen.