Heinäluoma: Tietovuotoepäily on hyvä tutkia

Eduskunnan puhemiehen mukaan on tärkeää, että isäntämaasopimuksen tietovuotoepäily tutkitaan. Näyttöä siitä, että vuoto olisi tapahtunut nimenomaan eduskunnasta, ei kuitenkaan hänen mukaansa ole.

Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma pitää tärkeänä, että aiemmin tänään uutisoitu tietovuotoepäily tutkitaan. Näyttöä siitä, että vuoto olisi tapahtunut nimenomaan eduskunnasta, ei kuitenkaan ole. Puhemies on saanut puolustusministeriltä selvityksen asiassa.

Tietovuodossa on kyse valiokunnille tarkoitetusta salaisesta muistiosta, jossa käsiteltiin Suomen ja Naton välistä isäntämaasopimusta. Sen epäillään MTV:n mukaan vuotaneen ulkoasiainvaliokunnasta tai puolustusvaliokunnasta. Tutkintapyyntö on valmisteilla puolustusministeriössä.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Eduskunta suhtautuu Heinäluoman mukaan luottamuksellisen tiedon käsittelyyn vakavasti.

”Vastikään keväällä hyväksyttiin päivitetty ohje luottamuksellisen tiedon käsittelystä eduskunnassa. Ohjeet on syytä palauttaa mieleen ja arvioida niiden päivitystarvetta”, tiedotteessa kerrotaan.

Heinäluoma painottaa, että kansalaisia kiinnostavista ulko- ja turvallisuuspoliittisista asioista kannattaa tiedottaa mahdollisimman avoimesti.

Mainos