Helsingin kaupunginvaltuusto käsitteli eilen keskiviikkona illalla valtuutettu Emma Karin (vihr.) aloitetta Vantaan Energian irtautumiseksi Fennovoiman ydinvoimahankkeesta.
Kari esitti, että valtuusto palauttaisi aloitteen uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaupunginhallitusta kehotettaisiin käynnistämään omistajaohjaustoimet ylimääräisen yhtiökokouksen kutsumiseksi ja Vantaan Energian irrottautumiseksi Fennovoiman ydinvoimahankkeesta. Valtuutettu Silvia Modig (vas.) kannatti Karin palautusesitystä.
Karin esitys voitti kahdella äänellä. Aloitteen palauttamista uudelleen valmisteltavaksi kannatti 39 ja vastusti 37 valtuutettua. Tyhjää äänesti kahdeksan valtuutettua ja poissa oli yksi.
Karin esityksen puolesta äänestivät vihreät ja vasemmistoliitto. SDP:n valtuutetut hajaantuivat asiasta.
Kokoomus, RKP, KD, perussuomalaiset ja enemmistö keskustasta äänestivät sen puolesta, ettei Helsingin kaupungin pidä Vantaan Energian vähemmistöomistajana puuttua omistajaohjauksen keinoin yhtiön hallituksen tekemään ja sen toimivaltaan kuuluvaan investointipäätökseen.
Helsinki omistaa 40 prosenttia Vantaan Energiasta, ja Vantaa 60 prosenttia. Vantaan Energia on päättänyt investoida Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen Pyhäjoella.
Kokoomuksesta Hannele Luukkainen ja keskustasta Terhi Peltokorpi äänestivät Karin esityksen puolesta. Kokoomuksesta Jaana Pelkonen ja Arja Karhuvaara äänestivät tyhjää, samoin RKP:n Björn Månsson.
Emma Kari tviittasi heti äänestyksen jälkeen, että Helsinki haluaa irti ydinvoimasta ja että valtuusto päätti hänen aloitteensa pohjalta käynnistää irtautumisen Fennovoiman ydinvoimalahankkeesta. Verkkouutisetkin uutisoi, että Helsinki on päättänyt irtautua Fennovoiman ydinvoimahankkeesta.
Valmistelun jälkeen aloite tulee kuitenkin uudelleen Helsingin kaupunginvaltuuston päätettäväksi. Kyseessä oli nykyisen valtuuston viimeinen kokous, joten seuraavan kerran asiasta päättää uusi valtuusto.