Helsingin kaupunki on vuokrannut Rautatientorin kokonaisuudessaan useille eri tapahtumajärjestäjille kesäkaudella. Tämän vuoksi alueella jo pitkään olleiden turvapaikanhakijoiden Oikeus elää ja maahanmuuttoa vastustavan Suomi ensin -mielenosoitusten on siirryttävä 22.5.2017 mennessä muualle.
Turvapaikanhakijat pystyttivät leirinsä Rautatientorille ensin ja sen jälkeen vastamielenosoittajat leiriytyivät torille myös. Leirit ovat olleet Rautatientorilla koko kevään.
– Torialueen vuokrasopimukset on tehty jo ennen mielenosoittajien leirien pystyttämistä. Kaupunki pitää kiinni tehdyistä sopimuksista, Helsingin rakennusviraston alueidenkäytöstä vastaava toimistopäällikkö Timo Korhonen sanoo.
Kaupungin mukaan mielenosoitusten pitäminen Rautatientorin laidassa ei ole mahdollista, kun alue on kokonaisuudessaan tapahtumakäytössä tapahtuman rakentamisaika mukaan lukien.
Järjestettävä tapahtuma osaltaan aiheuttaa haittaa alueen tavanomaiselle käytölle. Jotta alueen tavanomainen käyttö ja tapahtuman vaatima tila voidaan sovittaa yhteen, tulee tapahtuma-alueen ulkopuolinen lähialue olla vapaana kaikenlaisista rakenteista ja muusta aluetta varaavasta toiminnasta, kaupunki tiedottaa.
Helsingin kaupungin alueella on lukuisia muita yleisille kokouksille soveltuvia alueita. Helsingin kaupunki toimittaa tiedot muiden tori- ja puistoalueiden varaustilanteesta mielenosoittajille, jotta mielenosoittajat voivat halutessaan jatkaa mielenosoitustaan sellaisessa paikassa, joka ei ole tapahtumakäytössä. Kaupunki on saattanut asian molempien mielenosoitusten tietoon.
Rautatientori on alkukesän muun muassa Maailma kylässä – tapahtuman ja puolustusvoimien paraatin käytössä.