Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi eilen maanantaina periaatepäätöksen lausunnosta, joka annetaan sosiaali- ja terveysministeriölle hallituksen valinnanvapauslakiluonnoksesta.
– Lausunto siitä meni ihan vihervasemmistolaiseksi. Kaupunginhallitus hyväksyi myös linjauksen, että koko valinnanvapauslakia ei pitäisi viedä lainkaan eteenpäin, kirjoittaa kokoomuksen valtuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Terhi Koulumies Facebookissa.
Lausuntoon tehtiin useampia muutosesityksiä, joista äänestettiin. Esityksen siitä, että kaupunginhallitus ehdottaa, ettei valinnanvapauslakiehdotusta pidä vielä eteenpäin, teki SDP:n kaupunginhallituksen jäsen Tomi Sevander ja esitystä kannatti kultuurin ja vapaa-ajan pormestari Nasima Razmyar (sd.).
Sevanderin ja Razmyarin esityksen puolesta äänestivät heidän itsensä lisäkseen Paavo Arhinmäki (vas.), Veronika Honkasalo (vas.), Otso Kivekäs (vihr.), Maria Ohisalo (vihr.), Mika Raatikainen (ps.), Anni Sinnemäki (vihr.) ja Sanna Vesikansa (vihr.).
Esitystä vastaan äänestivät Terhi Koulumies (kok.), Pia Pakarinen (kok.), Marcus Rantala (r.), Wille Rydman (kok.), Daniel Sazonov (kok.) ja Jan Vapaavuori (kok.).
Helsingin lausunto perustuu poliittiseen vastustukseen
Kokoomuksen kaupunginhallitusryhmä totesi päätöksen jälkeen tekemässään kannanotossa, että Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen asiantuntijat olivat valmistelleet pohjan lausunnoksi, joka muuttui osin täysin päinvastaiseen suuntaan lautakunnan poliittisen käsittelyn jälkeen.
Kokoomuksen ryhmä esitti omana vaihtoehtonaan lausuntoa, joka kuvasti sen mielestä paremmin kaupungin asiantuntijoiden näkemystä ja toi esille lakiesityksen vahvuudet ja heikkoudet.
– Kaupunginhallituksen enemmistön hyväksymä lausunto ei anna oikeaa kuvaa siitä, millaisia vaikutuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapaudella olisi helsinkiläisille. Lausunto perustuu nyt uudistuksen poliittiseen vastustukseen, kokoomuksen ryhmä toteaa kannanotossaan.
Kokoomuksen ryhmän mielestä lausunto antaa vääristyneen kuvan Helsingin kaupungin suhtautumisesta asiakkaan valinnanvapauteen ja sen vuoksi kokoomus esittää lausunnon hylkäämistä.
Helsingin kaupungin periaatepäätös lakiluonnoksesta annettavasta lausunnosta menee vielä kaupunginvaltuuston käsittelyyn 13. joulukuuta.