”Hölmöläisten hommaa” – ministerin lausunto kerää arvostelua

Kokoomuksen Anne-Mari Virolainen kysyy hallituksen tiedetavoitteiden perään.
Helsingin yliopiston Porthania. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Helsingin yliopiston Porthania. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvisen (kesk.) kommentit tutkimusrahoituksen leikkaamisesta keräävät kritiikkiä.

– Ei siinä paljon pohjalainen stooalaisuus auta, kun leikkaa tutkimuksesta 50 miljoonaa euroa. Varsinkin kun hallitusohjelman tavoitteena on nostaa Suomen tutkimus- ja kehitystoiminnan osuus bruttokansantuotteesta neljään prosenttiin. Hölmöläisten hommaa, kokoomuksen kansanedustaja Anne-Mari Virolainen tviittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tutkimusrahoituksesta on lähdössä ensi vuonna peräti noin 50 miljoonaa euroa. Ministeri Antti Kurvinen on kuvannut hyväksyneensä säästöt ”pohjalaisella, stoalaisella tyyneydellä”.

Lausuntoa on kritisoitu myös muun muassa hallituskumppani vihreistä.

– Et ole tiedeministerinä asemassa jossa voit ottaa tieteen leikkauksia ”tyynesti vastaan”. Olet vastuuministeri. Sinä päätät niistä leikkauksista, tai ainakin hyväksyt ne. Vastaan ne ottaa suomalainen tiedeyhteisö. Ja se on väärin, europarlamentaarikko ja vihreiden entinen puheenjohtaja ja ministeri Ville Niinistö totesi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tutkimusrahoituksen leikkauksia on kritisoitu äänekkäästi tiedemaailmasta. Leikkaukset näyttävät myös aiheuttaneen juopia hallituksessa. Sekä vihreistä että vasemmistoliitosta on tänään todettu, etteivät puolueet hyväksy tutkimusrahoituksen vähentämistä.

Mainos