Mustasaaren kunnanhallitus ei tehnyt eilen maanantaina päätöstä Mustasaaren keskuskoulun kunnostamisesta ja oppilaiden siirtämisestä väistötiloihin, vaan asia jätettiin pöydälle. Kunnanhallitus käsittelee asiaa viikon päästä 11. joulukuuta uudelleen.
Pohjanmaalla sijaitsevan Mustasaaren keskuskoulun ala-asteen oppilaat olivat eilen lakossa, koska vanhemmat vaativat koulun välitöntä evakuointia puhtaisiin tiloihin. Vanhempien toteuttaman kyselyn mukaan oireilevia ja vakavasti sairastuneita lapsia on jo 154 ala-asteen 288 oppilaasta eli yli puolet.
Kunnanhallituksen esityslistan mukaan keskuskoulun rehtori otti huhtikuussa 2017 yhteyttä kunnan kiinteistövastaaviin, koska koulun oppilailla ja opettajilla oli oireita, jotka saattoivat johtua sisäilmaongelmista. Kunnan kiinteistötoimi palkkasi kosteusvaurioiden ja sisäilman laadun tutkimiseen erikoistuneen yrityksen tutkimaan tilat, ja tulokset osoittivat kosteuteen liittyviä ongelmia lattiamatossa.
Lattiat kunnostettiin kesän aikana poistamalla. Kun lattiatasoite jyrsittiin pois, alta paljastui pikiliimaa, minkä vuoksi oli tehtävä asbestisaneeraus. Koska pelkästään lattiat eivät voineet aiheuttaa käyttäjien ilmoittamia oireita, tutkimuksia laajennettiin ulkoseiniin ja yläpohjaan. Tutkimuksissa havaittiin mikrobivaurioita ikkunoiden alla ja puuosissa ikkunoiden välissä sekä epätiiviyttä yläpohjassa vanhojen läpivientien ympärillä. Ulkoseinät ja ikkunat kunnostettiin kesän ja koulujen syysloman 2017 välisenä aikana.
Koulun syysloman jälkeen vanhemmat, vanhempainyhdistys ja opettajat ovat tehneet aktiivisesti työtä sen puolesta, että koulu kunnostettaisiin nopeasti ja lapset siirrettäisiin sisäilmaltaan varmasti terveellisiin väistötiloihin. Sisäilman laadun pikaiseksi parantamiseksi koululle hankittiin ja asennettiin syksyllä 10 ilmanpuhdistinta.
Toimenpiteet voidaan aloittaa vasta keväällä
Syksyn aikana on tehty lisätutkimuksia koko rakennuskompleksissa. Tutkimuksissa on käytetty homekoiria, otettu näytteitä, tehty mittauksia ja suoritettu Nindux-terveyskysely. Tutkimukset ovat yhä käynnissä, ja niille tehdään kolmannen osapuolen tarkastus.
Kaikki tutkimukset kootaan loppuraporttiin ja toimenpidesuunnitelmaan, joka valmistuu helmikuussa 2018. Esityksen mukaan vasta sen jälkeen voidaan aloittaa varsinaiset kunnostustoimenpiteet. Ensimmäinen alustava toimenpidesuunnitelma on laadittu, ja sen lähtökohtana on, että kunnostus toteutetaan vaiheittain niin, että yksi siipi tyhjennetään kerrallaan. Kunnostuksen ajaksi käyttäjille on järjestettäisiin väistötilat parakkeihin.
Kunnanjohtaja Rurik Ahlbergin ehdottaa, että kunnanhallitus perehtyisi laadittuihin selvityksiin, arvioisi vaikutuksen keskuskoulun tyhjentämisestä oppilaista kokonaan tai osittain ja valitsisi kokonaisuuden kannalta edullisimman vaihtoehdon. Päätöstä ei vielä tehty, vaan esitys jätettiin pöydälle.
Mustasaaren keskuskoulun ala-asteen oppilaiden vanhemmat pohtivat, jatkavatko he lakkoa itsenäisyyspäivän jälkeen. Verkkouutisille kerrotaan, että useammat vanhemmat harkitsevat lapsensa ottamista kotikouluun.