Utahin osavaltio haki perjantaina liittovaltion valitustuomioistuimelta päätöstä, joka estäisi homoseksuaaleja menemästä naimisiin keskenään. Tuomioistuin päätti kuitenkin sunnuntaina, että se ei myönnä Utahille poikkeuslupaa.
Tuomari Robert J. Shelby toteaa päätöksessään, että Utah ei pystynyt osoittamaan valituksessaan, että samaa sukupuolta olevien keskinäiset avioliitot haittaisivat jollain tavoin miesten ja naisten liittoja.
Utahin kuvernööri Gary Herbert arvosteli päätöstä.
– Olen hyvin pettynyt, että aktivisti-tuomari kävelee Utahin kansan tahdon yli, Herbert sanoi Huffington Postin mukaan.
Liittovaltion tuomioistuin antoi perjantaina luvan homoliitoille. Shelby totesi, että Utahin asettama kielto homoliitoille rikkoo perustuslakia. Utah haki päätöksen jälkeen vielä ”hätätilakieltoa” (emergency ban) homoliitoille, mutta turhaan.
Lukuisat homo- ja lesboparit menivät heti naimisiin.
– En voi uskoa, että tämä tapahtuu Utahissa, sanoi Elisa Noel, joka meni perjantaina naimisiin kumppaninsa kanssa.
Utahissa asuu 2,8 miljoonaa ihmistä, joista lähes kaksi kolmasosaa on mormoneja.