USA vetää diplomaattejaan Kuubasta – aivovaurioita, pahoinvointia, unohtelua

Syynä ovat epäilyt mahdollisista äänihyökkäyksistä. Myös kansalaisia varoitetaan uhasta.

Yhdysvallat on päättänyt vetää noin 60 prosenttia Kuuban suurlähetystönsä henkilökunnasta takaisin kotimaahan. Taustalla ovat epäilyt yhdysvaltalaisiin ja kanadalaisiin diplomaatteihin kohdistuneista äänihyökkäyksistä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kohteeksi joutuneet diplomaatit ovat kärsineet monista erilaisista oireista, kuten pysyvistä kuulovaurioista, kovasta päänsärystä, keskittymisvaikeuksista, tasapaino-ongelmista, pahoinvoinnista, aivojen turvotuksesta, tiettyjen sanojen unohtelusta ja jopa lievästä aivovauriosta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Uutiskanava CBS:n mukaan vaikutuksia alettiin huomata vuoden 2016 lopulla ja vahvistettuja tapauksia on kaikkiaan 21.

Yhdysvallat on antanut matkustusvaroitukseen kansalaisilleen tapauksen johdosta ja on lopettanut viisumien käsittelyn Kuubassa, kunnes maa pystyy takaamaan diplomaattien turvallisuuden.

Mainos