Keskiviikkona ja torstaina tehdyn HS-gallupin mukaan valtaosa kansasta pitää hyvänä, että 20 kansanedustajaa päätti tiistaina irtaantua perussuomalaisista ja perustaa Uusi vaihtoehto -ryhmän.
Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, perussuomalaisia voisi kuvitella äänestävänsä 12 prosenttia ja Uutta vaihtoehtoa 10 prosenttia vastanneista.
Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla
Vain 20 prosenttia katsoo, että eronneiden olisi pitänyt pysyä perussuomalaisissa.
Uuden vaihtoehdon ryhmänjohtajan Simon Elon mielestä tulokset ovat rohkaisevia ja historiallisia. Hän arvioi HS:lle, ettei monella uudella puolueella ja kansanliikkeellä ole ollut tällaista alkua.
HS:n kyselyyn haastateltiin 1 080 suomalaista.