HS-gallup: Kansa hyväksyy Uuden vaihtoehdon irtautumisen PS:sta

Yli puolet suomalaisista pitää Uuden vaihtoehdon perustamista hyvänä asiana, kertoo Helsingin Sanomat.

Keskiviikkona ja torstaina tehdyn HS-gallupin mukaan valtaosa kansasta pitää hyvänä, että 20 kansanedustajaa päätti tiistaina irtaantua perussuomalaisista ja perustaa Uusi vaihtoehto -ryhmän.

Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, perussuomalaisia voisi kuvitella äänestävänsä 12 prosenttia ja Uutta vaihtoehtoa 10 prosenttia vastanneista.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Vain 20 prosenttia katsoo, että eronneiden olisi pitänyt pysyä perussuomalaisissa.

Uuden vaihtoehdon ryhmänjohtajan Simon Elon mielestä tulokset ovat rohkaisevia ja historiallisia. Hän arvioi HS:lle, ettei monella uudella puolueella ja kansanliikkeellä ole ollut tällaista alkua.

HS:n kyselyyn haastateltiin 1 080 suomalaista.

Mainos