HS-gallup: Kokoomuksen suosio nousee, SDP:n laskee

27 prosenttia suomalaisista katsoo, että kokoomus on onnistunut hallituksessa hyvin tai erittäin hyvin.

Suomalaisista 27 prosenttia antaa kokoomukselle hyvän arvosanan, kertoo Helsingin Sanomien teettämä mielipidemittaus. Joulukuussa vastaava luku jäi 23 prosenttiin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sen sijaan toisen hallituspuolue SDP:n suosio laskee. Vain 16 prosenttia suomalaista katsoo, että puolue on onnistunut hallitustyössä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Erkka Railo uskoo syyn olevan siinä, että kansalaiset katsovat hallituksen tekemien uudistusten olevan kokoomuksen voittoja ja SDP:n tappiota. Toinen syy on, että kokoomuksen puheenjohtaja vaihtui hyvässä hengessä, kun taas SDP:ssä taisteltiin vallasta.

Keskustan oppositiopolitiikkaan on tyytyväisiä 37 prosenttia suomalaisista. Luku on selvästi korkeampi kuin perussuomalaisten suosio, joka jää alle 25 prosentin.

Mainos