HS-gallup: Sdp kasvatti eroa keskustaan

Hallituspuolueiden yhteiskannatus on noussut. Sosialidemokraatit kasvattivat eroa keskustaan.

Puheenjohtajakisaa käyvän kokoomuksen kannatus on tuoreemmassa Helsingin Sanomien teettämässä gallupkyselyssä noussut 17,7 prosenttiin. Nousua edellisestä mittauksesta kertyi 0,6 prosenttiyksikköä.

– Kokoomuksen kannatuksen lievä nousu kertoo kasvaneesta kiinnostuksesta kokoomusta kohtaan. Erityisesti tässä tietysti näkyy puheenjohtajakisan kautta puolueelle tullut huomio, mutta osaltaan tulokseen vaikuttaa varmasti myös se, että hallitus on parantanut juoksuaan, arvioi kokoomuksen varapuheenjohtaja Janne Sankelo Verkkouutisille.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Muista hallituspuolueista keskustan kannatus nousi 0,1 prosenttiyksikköä ja on nyt 20,7 prosenttia. perussuomalaisten kannatus on nyt 9,3 prosenttia, lievää laskua edelliseen mittaukseen kertyi 0,4 prosenttiyksikköä. Hallituspuolueiden yhteiskannatus nousi 0,3 prosenttiyksikköä.

Pääoppositiopuolue Sdp:n kannatus nousi 0,3 prosenttiyksikköä aiemmasta. Puolue nauttii nyt 22 prosentin kannatusta. Oppositiopuolueista vihreät laski hieman 11,4 prosenttiin, vasemmistoliitolla kannatus oli tasan yhdeksän prosenttia.

Pienempien oppositiopuolueiden kannatus laski hieman. Rkp:lla laskua kannatukseen tuli 0,1 prosenttiyksikköä ja on nyt 4,3 prosenttia. Kristillisdemokraateilla kannatus laski aiemmasta 3,7 prosentista 3,4 prosenttiin.

Mainos