Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksella ei Helsingin Sanomien saamien tietojen mukaan ole vielä edes alustavaa päätöstä siitä, milloin uusi koronastrategia olisi tulossa voimaan. HS:n hallituslähteet arvioivat, että strategia otetaan käyttöön mahdollisesti vasta syyskuussa tai lokakuussa, kun väestön rokotusaste on saatu nykyistä korkeammaksi.
Uutta strategiaa, jossa käsitellään Suomen linjaa rokotteiden jälkeisessä pandemia-ajassa on toivottu jo pitkään. Hallitus tiedotti tänään, että strategiasta neuvotellaan torstaina. HS:n tietojen perusteella sen voimaantuloon on siis kuitenkin vielä aikaa.
HS kertoo, että noin 60 sivun mittaisesta strategiasta on olemassa alustava versio, jota vielä hiotaan. Tietojen mukaan uudessa strategiassa painotettaisiin entistä enemmän alueellisia toimia.