HS: Jan Vapaavuori haluaa koplata keskustatunnelin, kävelykeskustan ja Guggenheimin tontin

Helsingin pormestariksi nouseva Jan Vapaavuori haluaa käynnistää ydinkeskustan elävöittämisprojektin, kertoo Helsingin Sanomat.

Kesäkuun alussa Helsingin pormestariksi nimitettävä Jan Vapaavuori (kok.) haluaa yhdistää toisiinsa ainakin kolme hanketta: Helsingin keskustan alittavan autotunnelin rakentamisen, kävelykeskustan laajentamisen ja Guggenheimillekin kaavaillun Eteläsataman tyhjäksi jääneen arvotontin kohtalosta päättämisen.

Tämän paketin Vapaavuori haluaisi viedä poliittisen päätöksentekokoneiston läpi jo tulevien neljän vuoden aikana.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tällä alkavalla [valtuusto]kaudella pitäisi käynnistää iso ydinkeskustan elävöittämisprojekti, Vapaavuori sanoi.

Vapaavuoren mukaan keskustan kokonaisvaltaisempi kehittäminen hyödyttäisi kaikkia. Keskustatunneli vapauttaisi tilaa maan päällä liikkuville kävelijöille ilman, että eteläisten kaupunginosien kadut ruuhkautuvat ja keskustan saavutettavuus henkilöautolla heikkenee.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kävelyalueiden laajentaminen loisi uusia mahdollisuuksia yrittäjille. Eteläsataman kehittäminen taas nostaisi keskustan profiilia niin helsinkiläisten kuin matkailijoidenkin silmissä.

Keskustatunneli, kävelykadut ja Guggenheimille osoitettu tontti ovat kaikki teemoja, joista Helsingissä on käyty 2000-luvulla ankaraa ideologista vääntöä. Vapaavuoren mukaan ideologisiin poteroihin kaivautuminen on johtanut Helsingissä siihen, että kaupungin edun kannalta tärkeät päätökset jäävät tekemättä.

Vapaavuori sanoo, että hankkeita voitaisiin toteuttaa myös toisistaan irrallisina, jos selvitykset osoittavat esimerkiksi kävelyalueiden laajentamisen tai keskustatunnelin rakentamisen kannattamattomaksi.

Mainos