Suomalaiset ovat vähentäneet lääkärissä käyntiä omalla rahalla. Yksityisten terveyspalveluiden käyttö kallistui viime vuoden alusta, kun hallitus leikkasi Kela-korvauksia eli Kelan maksamia sairausvakuutuskorvauksia.
Erityisen kovalla kädellä leikattiin hammaslääkärikäyntien Kela-korvauksia, ja nyt se näkyy käyntien vähenemisenä.
Kela tilastojen mukaan hammaslääkärikorvausten saajia oli viime vuonna yli 62 000 ihmistä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Yksityislääkärikorvausten saajia oli yli 40 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Vuonna 2015 Kela maksoi yli 95 miljoonaa euroa korvauksia suomalaisille siitä, että he käyttivät yksityisiä hammaslääkäreitä. Viime vuonna korvausmäärä pieneni yli 40 prosenttia 55 miljoonaan euroon. Lääkärinpalkkioista korvaukset laskivat viime vuonna melkein 20 prosenttia.
Paine on siirtynyt julkiselle puolelle, mutta ei niin paljon kuin kunnissa ja kaupungeissa on odotettu ja pelätty.
Helsingissä ja Espoossa julkisen puolen potilasmäärät ovat kasvaneet muutaman prosentin, mutta esimerkiksi Turussa ja Vantaalla kasvu on ollut vähäisempää.
– Yksityisiltä on täällä lähtenyt potilaita, mutta he eivät ole tulleet meille. Jos ihmiset ovat jättäneet hampaansa hoitamatta, niin hammaslääkärinä mietityttää, missä kohtaa tämä tilanne laukeaa. Onneksi ihmiset osaavat nykyisin hoitaa hampaitaan paremmin, Turun kaupungin johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen sanoo.
Turku on nostanut aikuisten hammashoidon asiakasmaksut lain sallimalle ylärajalle, ja Kinnarisen mukaan tämäkin vaikuttaa asiaan.