HS: Kokoomukseen suhtautuu myönteisesti 47 prosenttia suomalaisista

Arvio SDP:stä on laskenut kuudella prosenttiyksiköllä ja on nyt 43.
Kokoomuksen kuntavaalikampanja Narinkkatorilla Helsingissä 6. kesäkuuta 2021., LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Kokoomuksen kuntavaalikampanja Narinkkatorilla Helsingissä 6. kesäkuuta 2021., LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Suomalaisista 47 prosenttia suhtautuu myönteisesti kokoomukseen, ilmenee tuoreesta puoluebarometrista Helsingin Sanomien mukaan.

SDP:hen suhtautuu myönteisesti 43 prosenttia. Arvio SDP:stä on laskenut kuudella prosenttiyksiköllä edellisestä mittauksesta. Kokoomukseen myönteisesti suhtautuvien määrä on kasvanut yhdellä prosenttiyksiköllä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Seuraavaksi myönteisimmin suomalaiset suhtautuvat RKP:hen ja vihreisiin, joihin kumpaakin myönteisesti suhtautuu 38 prosenttia vastaajista.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Keskustaan suhtautuu myönteisesti 36 prosenttia, vasemmistoliittoon 35 prosenttia ja perussuomalaisiin 32 prosenttia. Kristillisdemokraatteihin suhtautuu myönteisesti 28 prosenttia ja Liike Nyt-puolueeseen 27 prosenttia.

Viime keväänä tehtyyn mittaukseen verrattuna myönteisyys perussuomalaisia kohtaan nousi kolmella prosenttiyksiköllä. SDP:n lisäksi myönteiset arviot vähenivät etenkin keskustalla (4 prosenttiyksikköä) ja Liike Nytillä (7 prosenttiyksikköä).

Puoluebarometrin toteutti Kantar Public ja sen vastaukset kerättiin lokakuussa 2022. Haastateltu joukko edustaa Suomen 15-79-vuotiasta väestöä pois lukien ahvenanmaalaiset. Haastattelujen kokonaismäärä on 1 210. Tutkimustulosten tilastollinen virhemarginaali on 2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa suurimmillaan koko aineiston tasolla.

Mainos