Hallitus esittää koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien maksujen enimmäismäärän korottamista, kertoo Helsingin Sanomat. Hallituksen esitys tulee eduskunnan lähetekeskusteluun tiistaina.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan elokuun alusta 2016. Enimmäismaksu 570 tunnin osalta nostettaisiin nykyisestä 60 eurosta 120 euroon ja 760 tunnin osalta nykyisestä 80 eurosta 160 euroon kuukaudessa.
Esityksessä on huomioitu myös pienituloiset. Kunnille esitetään entistä tiukempaa velvollisuutta jättää maksu perimättä tai alentaa sitä, jos perheellä ei ole hoitoon varaa.
Kunnat saavat itse päättää aamu- ja iltapäivätoiminnassa perittävistä maksuista laissa asetetun enimmäismäärän puitteissa. Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen on kunnille vapaaehtoista.