HS: Malmin lentokentästä alkaa tänään vääntö eduskunnassa

Keskusta ja perussuomalaiset säilyttäisivät Malmin lentokentän ilmailukäytössä, kertoo Helsingin Sanomat.

Malmin lentokenttää koskevan kansalaisaloitteen käsittely alkaa lähetekeskustelulla tänään torstaina.

Keskustan eduskuntaryhmä on ottanut selkeän kannan Malmin lentokentän ilmailukäytössä säilyttämisen puolesta. Perussuomalaisilla on puoluehallituksen myönteinen kanta lentokentän säilyttämiseen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kaksi kolmasosaa hallituksesta on siis kentän säilyttämisen kannalla. Perussuomalaisilla ja keskustalla on 85 äänivaltaista kansanedustajaa eli vajaa puolet eduskunnasta.

Kokoomus ei ole tehnyt asiasta puoluetason päätöstä. Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen sanoo, että ryhmältäkään ei tule mitään linjausta kentän suhteen. Ryhmässä on suojelunäkemystäkin, mutta Helsingin kaupunginvaltuustossa istuvat kokoomusedustajat puolustavat asuntorakentamista.

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen ihmettelee, kuinka vahvasti perussuomalaiset ja keskusta ovat ottaneet asiaan kantaa. Valtio on vetäytynyt tämän vuoden alusta Malmin kentän operoinnista.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kansalaisaloite Malmin kentästä eli Lex Malmi esittää, että valtio pakkolunastaisi kentän rakennuksineen Helsingiltä, joka omistaa maan. Aloitteessa halutaan, että valtio puuttuisi Helsingin oikeuteen päättää alueen käytöstä.

Perustuslain mukaan kunnalla on itsehallinto-oikeus, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa kaavoitusoikeutta, sekä oikeus omaisuudensuojaan. Eduskunnan käsittelyssä perustuslakivaliokunta joutuukin ottamaan kantaa, loukkaisiko Lex Malmi näitä oikeuksia.

Keväällä 2014 valtio päätti vetäytyä Malmilta ja alkoi siirtää toimintoja muualle. Vuoden 2017 alusta Finavia luovutti Malmin kaupungin hallintaan. Helsinki on päättänyt rakentaa alueelle asuntoja kuitenkin niin, että lentokentän päärakennus ja lentokonehalli suojellaan.

Mainos