HS: Matkapuhelimessa suuret riskit nuorille kuskeille

Virginian teknillisen korkeakoulun tutkimuksen mukaan nuorilla kuskeilla on kahdeksankertainen riski joutua vaaraan liikenteessä, jos hän käyttää matkapuhelinta, kertoo Helsingin Sanomat. Syy löytyy ajokokemuksen puutteesta.

Tutkimus mittasi autoilijoiden keskittymistä Yhdysvaltain itärannikon teillä ja kaduilla. Sataanviiteenkymmeneen amerikkalaisen autoon asennettiin videokamerat. Ne kuvasivat ajamista aina, kun auto lähti liikkeelle.

Samaa autoa ja ajajaa seurattiin 1–1,5 vuotta. Anturit mittasivat kiihtyvyyden, äkilliset jarrutukset ja myös ajautumisen väärälle kaistalle.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Noin neljäsosa autoilijoista oli uusia. He olivat saaneet ajokortin alle kolme viikkoa kuvauksien alkamisesta.

Nuorella kuljettajalla oli kahdeksankertainen riski joutua vaaraan, jos hän näppäili ajaessaan matkapuhelinta. Riski oli lähes sama, jos kuljettaja tavoitteli matkapuhelinta tai muuta esinettä. Kolminkertainen riski tuli, jos söi ja ajoi.

Tutkijoiden mukaan tulokset puhuvat sen puolesta, että auto on parasta pysäyttää ennen kuin puhuu tai vastaa yhteenkään puheluun.

Mainos