Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on esittänyt puolueen kunniapuheenjohtaja, europarlamentaarikko Paavo Väyrysen eroamista puolueesta, sillä keskustan säännöt eivät mahdollista kahden puolueen yhtäaikaista jäsenyyttä. Väyrynen on myös itse perustamansa kansalaispuolueen jäsen.
Sipilän mukaan erottaminen jää paikallisyhdistyksen tehtäväksi, mikäli eroaminen ei tapahdu omatoimisesti. Väyrynen myöntää Sipilän sääntötulkinnan oikeaksi.
– Paikallisyhdistyksen pitäisi erottaa, mutta Keminmaan keskustaseuran puheenjohtajana en aio ryhtyä toimenpiteisiin, hän kertoo Helsingin Sanomille.
Ulostulo liittyy Väyrysen itsensä esilletuomiin aikeisiin palata eduskuntaan ja irrottautua omaksi ryhmäkseen. Hän kertoo olevansa hieman yllättynyt siitä, että Sipilä on ottanut eroasian uudelleen esille.
– Siitähän oli aikaisemmin puhetta, ja silloin puheet eivät johtaneet mihinkään. Todella ihmettelen minkä takia hän nyt otti nyt tällaisen kannan taas julkisuudessa.
Väyrynen suhtautuu huvittuneesti ajatukseen siitä, voisiko Sipilä painostaa paikallisyhdistystä erottamaan hänet.
– Teoriassa puolue voi erottaa tämän yhdistyksen, mutta se vaatii puoluevaltuuston päätöksen. Tämä tuli silloin selvitetyksi kun aikaisemmin julkisuudessa asiasta puhuttiin. Näin.