Pääkaupunkiseudun HUS tiedotti tiistaina, että helle kuormittaa sen päivystystä ja on luonut ruuhkaisen tilanteen. Jonoa sekä erikoissairaanhoidon osastoille että perusterveydenhuollon jatkohoitopaikkoihin ”on nyt huomattavan paljon”.
HUS Akuutin toimialajohtaja Maaret Castrén kertoo yhden HUSin jäsenkunnan potilaan odottaneen pääsyä kotikuntansa sairaalaan juhannuksesta lähtien.
– Meillä on ollut päivystyksessä potilaita, jotka ovat odottaneet vuoroaan yli 60 tuntia. Jokainen nenä, joka tulee ovesta sisään, kuormittaa päivystystä enemmän, Maaret Castrén sanoo Helsingin Sanomille.
Päivystysten ruuhkautumisen taustalla on, että potilaat eivät pääse eteenpäin erikoissairaanhoitoon tai perusterveydenhuollon jatkohoitopaikkoihin.
HUSissa toivotaan, että ellei kyseessä ole hätätilanne, otetaan ensimmäiseksi yhteyttä päivystysavun numeroon 116 117. Päivystyksen kautta voi myös hakea palvelusetelin yksityiselle puolelle.
Sairaala muistuttaa, että helteellä auringolta suojautuminen, asunnon viilentäminen ja nesteen riittävä nauttiminen ovat keskeisiä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä.