HS: Potilaat jonottaneet päivystykseen yli 60 tuntia

Helle ja hoitajapula ovat ruuhkauttaneet HUSia pahasti.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kyltti Helsingin Meilahden sairaala-alueella. LEHTIKUVA/SILJA-RIIKKA SEPPÄLÄ
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kyltti Helsingin Meilahden sairaala-alueella. LEHTIKUVA/SILJA-RIIKKA SEPPÄLÄ

Pääkaupunkiseudun HUS tiedotti tiistaina, että helle kuormittaa sen päivystystä ja on luonut ruuhkaisen tilanteen. Jonoa sekä erikoissairaanhoidon osastoille että perusterveydenhuollon jatkohoitopaikkoihin ”on nyt huomattavan paljon”.

HUS Akuutin toimialajohtaja Maaret Castrén kertoo yhden HUSin jäsenkunnan potilaan odottaneen pääsyä kotikuntansa sairaalaan juhannuksesta lähtien.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Meillä on ollut päivystyksessä potilaita, jotka ovat odottaneet vuoroaan yli 60 tuntia. Jokainen nenä, joka tulee ovesta sisään, kuormittaa päivystystä enemmän, Maaret Castrén sanoo Helsingin Sanomille.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Päivystysten ruuhkautumisen taustalla on, että potilaat eivät pääse eteenpäin erikois­sairaan­hoitoon tai perus­terveyden­huollon jatko­hoito­paikkoihin.

HUSissa toivotaan, että ellei kyseessä ole hätätilanne, otetaan ensimmäiseksi yhteyttä päivystysavun numeroon 116 117. Päivystyksen kautta voi myös hakea palvelusetelin yksityiselle puolelle.

Sairaala muistuttaa, että helteellä auringolta suojautuminen, asunnon viilentäminen ja nesteen riittävä nauttiminen ovat keskeisiä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä.

Mainos