Suomi on tiettävästi ensimmäistä kertaa kytketty oikeudessa pakolaisvakoilutapaukseen, kertoo Helsingin Sanomat.
Tukholmassa tuomittiin kesäkuussa vankeuteen tiibetiläismies, joka oli kerännyt tietoja Ruotsissa asuvista tiibetiläisistä Kiinan pyynnöstä. Miehelle maksettiin vakoilusta.
Syyttäjä kertoi miehen käyneen vuosina 2013–2015 useita kertoja myös Suomessa tapaamassa henkilöitä, jotka oli yhdistetty kiinalaiseen tiedustelupalvelu MSS:ään.
Miehen toiminta oli tyypillistä pakolaisiin kohdistuvaa vakoilua: hän keräsi Ruotsin tiibetiläisten osoitteita, tietoja perhesuhteista ja poliittisesta toiminnasta. Tietoja voidaan käyttää kohteiden tai näiden lähipiirin kiristämiseen.
Useimmiten pakolaisvakoilun taustalla on autoritäärinen valtio ja kohteena on ulkomailla asuva, kotimaastaan vainoa paennut ihminen.
Suomessa pakolaisvakoilua ei ole kriminalisoitu, mutta suojelupoliisin mukaan sitä tapahtuu täälläkin.
– Tällaisia tapauksia tulee säännöllisesti tietoon Suomessakin. Valitettavan pysyvältä tämä ilmiö näyttää, suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari sanoi HS:lle.
HS:n haastattelemat Suomessa asuvat Falun Gongin harjoittajat ja Kiinasta muuttaneet uiguurit kertoivat epäilyksistään ja peloistaan tietojen keruusta.
He kertoivat kiinalaisten ilmestyvän valokuvaamaan heitä tärkeisiin tapaamisiin ja häiriköimään tilaisuuksia, joissa on esitetty Kiinan ihmisoikeustilannetta kritisoivia filmejä.