Metropolihallintomalli ei saa Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajusta (kok.) lämpenemään. Hänen mukaansa väliporras kuntien ja valtion välissä etäännyttäisi vallan kansasta ja veisi pohjaa kuntien vahvalta itsehallinnolta, kertoo Helsingin Sanomat.
Virkamiehet ja poliitikot ovat Pajusen mukaan vatvoneet pääkaupunkiseudun hallintomallia jo yli kymmenen vuotta. Hänen mielestään Espoon, Vantaan, Sipoon, Kauniaisen ja Etelä-Tuusulan asukkaiden tulisikin kertoa kansanäänestyksessä, mitä mieltä he ovat kuntaliitoksesta.
– Päätös on syntymässä vain asianosaisten kesken, eikä kansalaisilta ole kysytty.
Lainsäädäntö asettaa ajatukselle haasteita, se kun ei mahdollista äänestyksiä kuin kunnittain. Haasteet kuitenkin näyttävät Pajusen mukaan entistä uhkaavammilta. Pahinta hänen mielestä on sosiaali- ja terveysbudjetit räjäyttävä väestön ikääntyminen ja asukkaiden eriarvoistuminen.
– Kun osapuolet vain tuijottavat toisiaan, keskustelusta puuttuu kaikki se hyvä, mitä yhdessä olisi mahdollista saavuttaa.
Pajusen mielestä kansanäänestyksistä pitäisi tulla jopa sitovina voimakkaampi osa politiikan työkalupakkia. Hän olisi valmis äänestämään jopa muodostettavan ”Suur-Helsingin” nimestä.