HS: Tenniksenpeluusta esteellisyyskysymys – käräjäoikeus ratkaisee

Helsingin käräjäoikeus joutuu helmikuussa ottamaan kantaa siihen, onko välimiesoikeuden tuomarin ja yhden asiamiehen tenniksenpeluu vaikuttanut oikeuden päätöksentekoon, kertoo Helsingin Sanomat.

Kaksi teleoperaattori Aina Groupin entistä osakasta vaatii viime vuona tehdyn välimiesoikeuden päätöksen kumoamista osakkeiden lunastusriidassa. Kantajien mielestä päätös pitäisi kumota tai julistaa mitättömäksi välimiesoikeuden tuomarin esteellisyyden vuoksi.

Kantajat perustelevat vaatimustaan muun muassa sillä, että ensimmäisen istunnon pöytäkirjaan ei kirjattu välimiesoikeuden puheenjohtajan ilmoitusta, että hän pelaa tennistä Aina Groupin asiamiehen kanssa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kantajat myöntävät tenniksenpeluun sinänsä tulleen esille, mutta asiaa puidun vain ”ylimalkaisesti”. Kanteen mukaan puheenjohtaja oli samalla itse katsonut, että tenniksenpeluu ei aiheuta jääviys- eli esteellisyysongelmaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kantajien mukaan ”asiasta ei myöskään annettu tarkempaa selvitystä, minkä vuoksi kantajan ei ollut mahdollista arvioida, olisiko puheenjohtajan ja vastapuolen asiamiehen välinen suhde sellainen, että sen perusteella puheenjohtaja olisi esteellinen”.

Asiamiehen mukaan ryhmä pelaa sunnuntai-iltaisin pääasiassa nelinpelejä noin 10–15 kentällä. Johtajatennistä on käynyt pelaamassa noin 50–60 hengen joukko. Hän kertoo pelanneensa ”silloin tällöin” välimiesoikeuden tuomaria vastaan ja joskus samalla puolella.

Tapauksen käsittely alkaa helmikuun lopussa.

Mainos