HS: Toimihenkilöt pelkäävät työpaikkojen katoamista

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan alemmat toimihenkilöiden huoli potkujen saamisesta on edelleen kasvussa. Taustalla uskotaan piilevän digitalisaation ja julkisen sektorin rahavaikeudet.
Mainos - sisältö jatkuu alla

Helsingin Sanomien teettämän kyselytutkimuksen mukaan alempien toimihenkilöiden huoli potkujen saamisesta on jatkanut kasvamistaan. Nyt jo 38 prosenttia heistä pelkää työpaikkansa puolesta. Ylemmillä toimihenkilöillä trendi on ollut päinvastainen, mutta heistäkin 28 prosenttia pelkää saavansa potkut lähivuosina.

Asiantuntijoiden mukaan taustalla on kaksi mahdollista syytä. Digitalisaation myötä nimenomaan monet alempien toimihenkilöiden työt ovat helposti siirrettävissä paikasta toiseen tai täysin koneella tehtäväksi. Tutkimustieto tukee arviota, keskipalkkaisten ammattien työvoimaosuus on laskenut verrattuna korkea- ja matalapalkkaisiin ammatteihin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Toisena tekijänä voivat olla julkisen sektorin rahavaikeudet, sillä siellä työskentelee paljon alempia toimihenkilöitä. Heistä monet ovat saaneet viimeisen parin vuoden aikana tuntumaa lomautuksiin jopa ensimmäistä kertaa. Julkisen sektorin haasteet koskevat erityisesti naisia, sillä 40 prosenttia heistä työskentelee sen palveluksessa. Miehillä osuus on vain 15 prosenttia.

Mainos