Vastaanottokeskusten tekemät ilmoitukset turvapaikanhakijoiden itsetuhoisesta käytöksestä ovat lisääntyneet, kertoo Helsingin Sanomat.
Viime vuonna vastaanottokeskukset raportoivat Maahanmuuttovirastolle yli 700 tapauksesta, joissa turvapaikanhakija oli joko uhkaillut itsemurhalla, uhannut vahingoittaa itseään, vahingoittanut itseään tai yrittänyt itsemurhaa.
Maahanmuuttoviraston vastaanottoyksikön johtajan Pekka Nuutisen mukaan yksikään yrityksistä ei johtanut kuolemaan.
Edellisvuonna 2016 vastaanottokeskukset tekivät noin 140 tavalla tai toisella itsetuhoiseen käytökseen liittyvää ilmoitusta. Näistä 59 oli itsemurhan yrityksiä ja 64 tapauksia, joissa turvapaikanhakija vahingoitti itseään muulla tavoin. Itsemurhalla uhkaamisia raportoitiin 18.
Tätä edeltävänä vuonna 2015 tapauksia raportoitiin vain kourallinen.
Sunnuntai-iltana Joutsenon vastaanottokeskuksen säilöönottoyksiköstä löydettiin itsemurhan tehnyt nuori, täysi-ikäinen mies.
Joutsenon vastaanottokeskuksen johtajien mukaan moni turvapaikanhakijoista voi tällä hetkellä huonosti, ja masennus on yleistä.
Apulaisjohtaja Antti Jäppisen mukaan monelle säilössä olevalle on määrätty mielialalääkkeitä.