HS: Pääkaupungin ydinkeskustaan haluttaisiin Citymarket tai Prisma

Helsinki on valmis keskustelemaan kauppaketjujen kanssa asiasta.
K-citymarketin kassa-aluetta ja ostoskärryjä Espoossa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
K-citymarketin kassa-aluetta ja ostoskärryjä Espoossa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

K-citymarketin tai Prisman avaaminen Helsingin ydinkeskustassa voisi olla keino lisätä alueen elinvoimaa, Helsingin Sanomat kertoo.

Perinteisesti suuret hypermarketit ovat sijainneet kaupunkien keskusta-alueiden ulkopuolella. Suuren hypermarketin avaaminen ydinkeskustassa ei silti ole ennenkuulumatonta, ja sitä on kokeiltu onnistuneesti esimerkiksi Tampereella.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Vastaava olisi mahdollista myös Helsingissä.

– Ilman muuta, Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Mika Sivula sanoo HS:lle.

Keskolla on tälläkin hetkellä K-citymarketeja kaupunkimaisissa ympäristöissä. Lähinnä Helsingin ydinkeskustaa sijaitseva Citymarket sijaitsee Ruoholahdessa.

Sivula uskoo, että hypermarketien valikoimalle olisi kysyntää myös ydinkeskustassa.

– Mutta ongelmana on, että tiiviisti rakennetusta keskustasta on hyvin haastavaa löytää tarpeeksi isoja yhtenäisiä liiketiloja, hän toteaa.

Poimintoja videosisällöistämme

HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen ei tyrmää ajatusta ydinkeskustassa avattavasta Prismasta, mutta pitää sitä epätodennäköisenä. Hänen mukaansa ongelma tulee siitä, että Prisman konseptiin kuuluu ajatus suuresta keskiostoksesta.

– Ja kun keskiostos on suuri, pääasiallinen asiointimuoto on kulkea omalla autolla.

Autoilun kannalta Karjalainen pitää haasteena keskustan saavutettavuuden heikentymistä. Syynä tähän ovat lukuisat tietyömaat.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Myös Keskon Sivulan mukaan yksityisautoilun huomioiminen muiden liikennemuotojen ohella on realismia hypermarketteja suunnitelaessa.

Ennen kuin ydinkeskustaan voitaisiin avata suuri hypermarket, se vaatisi kiinteistö-, kaava- ja lupa-asioiden läpikäyntiä. Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski toteaa HS:lle, että kaupunki on tarvittaessa valmis keskustelemaan kauppaketjujen kanssa ison ruokakaupan avaamisesta keskustaan.

– Jos sille on kysyntää ja se on palvelu, jota halutaan, kaupunki pyrkii sitä helpottamaan, Lehmuskoski sanoo.

Mainos