HS: ”Yleistuki on julma” – köyhät avunsaajat kärsivät

Tukimuotojen niputtaminen on osoittautunut ongelmalliseksi, sillä perheen koko toimeentulo on yhden kortin varassa.

Yleistuki on alkanut herättää entistä enemmän kritiikkiä Britanniassa, kertoo Helsingin Sanomat. Yleistukea on kaavailtu myös Suomeen.

Yleistuen piti yksinkertaistaa tukibyrokratiaa ja kannustaa tuensaajia töihin. Käytäntö on kuitenkin toista: köyhät avunsaajat kärsivät.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Yleistuki aiheuttaa kohtuuttomia kärsimyksiä ja vaikeuksia monille avunsaajille, joita sen piti auttaa, julkista rahankäyttöä valvova brittiparlamentin valiokunta moitti lokakuussa.

Monelle jo pelkkä hakemusten täyttäminen on ylivoimaista. Tulevaisuudessa yleistukea voi hakea vain sähköisesti. Tämä tuottaa vaikeuksia jopa neljännekselle tuensaajista.

Hakemuksenteon jälkeen ensimmäistä tukierää pitää odottaa vähintään viisi viikkoa.

– Leipäjonot pitenevät ja asunnottomuus yleistyy niillä alueilla, joilla on alettu soveltaa yleistukea, varoittaa työväenpuolueen kansanedustaja Louise Haigh HS:ssa.

– Yleistuki on julma, ja siksi se pitää kaataa. Tämä ei ole vain labourin kanta, vaan näin ajattelevat monet konservatiivienkin kansanedustajat, Haigh sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Yleistukeen kuuluva velvoite hakea töitä tietty tuntimäärä kuukaudessa voi olla epäreilu, sillä kaikilla ei ole taitoja, joita työmarkkinoilla halutaan. Töitä saa tehdä niin paljon kun haluaa, vaikka tuki väheneekin tulojen kasvaessa.

Entisen konservatiiviministerin Iain Duncan Smithin ideoimalla yleistuella olikin alun perin laaja poliittinen tuki. Rahaa piti säästyä useita miljardeja vuodessa, kun sosiaalitukia tehostettaisiin.

Ongelmalliseksi on osoittautunut myös yleistuen perusidea eli eri tukimuotojen niputtaminen. Nyt kaikki on yhden kortin varassa: perheen koko toimeentulo vaarantuu, jos yksi tukihakemus hylätään.

Mainos