Muusikko-kirjailija M. A. Nummisen mielestä on parempi, että suomalaiset juovat olutta kuin viinaa. Hän kehottaa katsomaan Venäjälle, jossa väkevä viina pilaa terveyden yhä useammalta työikäiseltä mieheltä.
Hän muistuttaa, että perinteisissä suomalaisissa kansanbaareissa ei tarjoiltu väkevää viinaa, mikä on ollut kansallemme eduksi. Numminen esittelee mielipiteitään alkoholista Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa.
Numminen on vuosikymmeniä puhunut keskiolutkulttuurin puolesta. Hän ei silti kannata täysin vapaata alkoholin käyttöä: Nummisen mielestä on hyväksi, että valtio rajoittaa juomista.
Osa rajoittamisen keinoista on hänen mielestään vääriä. Esimerkiksi pienpanimoiden tulisi saada myydä tuotteitaan nykyistä vapaammin.
Nummisen mielestä suomalaisnuoret eivät tavoittele humalaa enempää kuin ikätoverinsa muissa Euroopan maissa.
– Suomalaisnuoret eivät ole sen humalahakuisempia kuin vaikkapa britit, ranskalaiset tai saksalaiset.
Erona kulttuurien välillä on, että Keski-Euroopassa humalaista aikuista paheksutaan enemmän kuin Suomessa.