Huippututkijan mukaan Suomessa ei enää puhuta koronaan kuolevista

Apulaisprofessori muistuttaa kuolleisuuden lähestyvän viime talven tasoa.
Sairaaloiden kuormitus on kasvussa. LEHTIKUVA / TOMMI ANTTONEN
Sairaaloiden kuormitus on kasvussa. LEHTIKUVA / TOMMI ANTTONEN

Geenitutkija ja New Yorkin arvostetun Columbian yliopiston apulaisprofessori Tuuli Lappalainen huomauttaa, ettei koronaviruksen vaatimiin kuolonuhreihin kiinnitetä enää huomiota virallisessa tiedotuksessa tai uutisoinnissa.

– Suomessa on lakattu puhumasta koronaan kuolevista ihmisistä sekä virallisesti (esim. THL/STM tiedotustilaisuus äsken) että mediassa, Lappalainen tviittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tässä kuussa koronaan kuolleita on jo melkein 80, ja kuolleisuus on lähes viime talven tasoa, hän jatkaa.

Lappalainen on jakanut alla näkyvän kuvaajan Suomen koronatilanteesta. Hän siteeraa toisessa tviitissään sosiaali- ja terveysministeriön johtavaa asiantuntijaa Liisa-Maria Voipio-Pulkkia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Voipio-Pulkki: ”Teholle tullaan, siellä hoidetaan, sieltä toivutaan ja siirrytään muille osastoille jatkohoitoon”. Mutta osa potilaista ei toivu, osalle jatko-osastona toimii sairaalan kylmiö, Tuuli Lappalainen sanoo.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja sosiaali- ja terveysministeriön tämän päivän tilannekatsauksen mukaan niin koronatartuntojen määrä kuin sairaalahoidon tarvekin ovat kasvussa. Tänään raportoitiin ennätykselliset 1[nbsp]259 uutta tartuntaa.

Mainos