”Humalassa ajaminen on suomalaisen perisynti” – Alma-tutkimus: Alkolukolla vähän vastustajia

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen pitää alkolukkoa tärkeänä välineenä rattijuopumusten ennaltaehkäisyssä, kertoo Lapin Kansa.

Suomalaisista 38 prosenttia kannattaa alkolukon asentamista autoon kerran rattijuopumuksesta tuomitulle henkilölle, selviää tuoreesta Alma-tutkimuksesta. Vain viisi prosenttia vastaajista vastustaa alkolukon asettamista mihinkään autoon.

Kaikista vastaajista 18 prosenttia kannattaa alkolukon asentamista kaikkiin autoihin ja 13 prosenttia kaikkiin uusiin autoihin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Vastaajista 22 prosenttia kannattaa alkolukkoa rattijuopumusrikosten uusijoiden autoihin.

Suomessa jää kiinni vuosittain noin 19 000 rattijuoppoa. Humalassa ajaminen on suomalaisen perisynti, linjaa Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen. Ihalainen pitää alkolukkoa tärkeänä välineenä rattijuopumusten ennaltaehkäisyssä.

Nihkeimmin alkolukkoon suhtaudutaan suurituloisissa talouksissa ja perussuomalaisten keskuudessa. Naiset kannattavat laitteen asennusta kaikkiin autoihin vakiovarusteeksi miehiä useammin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Alkolukko tuli pakolliseksi kaikkiin tilausajoina suoritettaviin koulu- ja päiväkotikuljetuksiin vuonna 2011. Sitä ennen laite oli pakollinen vain valvotussa ajo-oikeudessa. Se voidaan myöntää henkilölle, joka on epäiltynä tai tuomittuna rattijuopumuksesta.

Alma Median lehtien teettämässä kyselyssä pyydettiin vastaajia valitsemaan vaihtoehdoista sopivin väitteeseen: alkolukko tulisi määrätä Suomessa pakolliseksi.

Tutkimuksen toteutti Tietoykkönen Oy. Haastatteluja tehtiin 1 500 kappaletta 24.2.–5.3. Osaa haastateltiin puhelimitse, osa vastasi internet-kyselyyn.

Mainos