Hurja koronatutkimus: Etäisyyden lisäys kahdesta 20 metriin ei auta

Sisätiloissa vietetty aika kasvattaa tartunnan riskiä turvavälistä riippumatta.
Amerikkalaisprofessorien mukaan turvaväliä ei ahtaissa sisätiloissa todellisuudessa käytännössä ole. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Amerikkalaisprofessorien mukaan turvaväliä ei ahtaissa sisätiloissa todellisuudessa käytännössä ole. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

CNBC uutisoi MIT:n tutkimuksesta, jonka tulokset haastavat uutisen mukaan turvavälien ja kahden metrin etäisyyden suositukset.

Ilman liikkuessa sisätiloissa on tutkimuksen mukaan riski altistua virukselle yhtä suurta 20 metrin ja kahden metrin etäisyydellä. Tutkimus on vertaisarvioitu.

Mainos - sisältö jatkuu alla

MIT:n professorit Martin Z. Bazant ja John W.M. Bush kehittivät metodin, jolla sisätilojen koronariskiä voidaan laskea eri muuttujien myötä. Niitä voivat olla sisälläoloaika, ilmanvaihto, ilmansuodatus, variantit, maskien käyttö ja jopa syöminen, puhuminen tai laulaminen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Bazantin mukaan olennaista on, että huoneessa ihmiset hengittävät samaa ilmaa. Tällöin maskeistakaan ei ole apua. Henkilön ulos hengittämä ilma nousee, mutta tulee alas toisaalla huoneessa.

Ilman maskeja on kahden metrin etäisyydestä kuitenkin enemmän hyötyä kuin metrin etäisyydestä.

Mainos