Kansanedustaja, HUSin ex-johtaja Aki Lindén (sd.) muistuttaa, että ”taistelua” koronavirusta vastaan ei ole vielä läheskään voitettu. Viimeisen kahden viikon aikana Suomessa on virukseen menehtynyt 77 henkilöä, vaikka koronatoimia on kiristetty.
– Kun ensimmäinen suomalainen kuoli keväällä koronaviruksen aiheuttamaan sairauteen, se oli ykkösuutinen. Nyt on 14 viime vuorokauden aikana koronaan menehtynyt 77 henkilöä, vaikka joulukuun alussa rajoituksia lisättiin. Tämä taistelu ei ole ohi eikä edes laantunut, Lindén kirjoitti lauantaina Twitterissä.
Lindén on eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen. Vuosina 2010-2018 hän toimi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin toimitusjohtajana.
Lauantaina lääkärikansanedustaja muistutti myös ennaltaehkäisevien toimien merkityksestä viruksen aisoihin saamisessa.
– Ahvenanmaa on nyt maamme alueista ”ykkönen” koronailmaantuvuudessa. Muistan syksyllä eduskuntakeskustelun, jossa mainittiin, että siellä ei ole yhtään tuoretta tartuntaa. Juuri tästä on kysymys kun vaaditaan preventiivisia rajoituksia koko maan alueelle, Lindén kommentoi Twitterissä.
Reilun 30 000 asukkaan Ahvenanmaan ilmaantuvuusluku on THL:n koronakartan mukaan 122,9. Ilmaantuvuusluvulla mitataan tartuntojen määrää 100 000 asukasta kohden viimeisen kahden viikon aikana.
Kun ensimmäinen suomalainen kuoli keväällä #korona viruksen aiheuttamaan sairauteen, se oli ykkösuutinen. Nyt on 14 viime vuorokauden aikana koronaan menehtynyt 77 henkilöä, vaikka joulukuun alussa rajoituksia lisättiin. Tämä taistelu ei ole ohi eikä edes laantunut.
— Aki Linden (@LindenAki) January 2, 2021
Ahvenanmaa on nyt maamme alueista ”ykkönen” #korona ilmaantuvuudessa. Muistan syksyllä eduskuntakeskustelun, jossa mainittiin, että siellä ei ole yhtään tuoretta tartuntaa. Juuri tästä on kysymys kun vaaditaan preventiivisia rajoituksia koko maan alueelle.
— Aki Linden (@LindenAki) January 2, 2021