”Hyödyt eivät ole sen arvoisia” – kansanedustaja luopuisi kellojen siirtelystä

Viime yönä Suomi siirtyi jälleen kesäaikaan. Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen haluaa luopua jokavuotisesta kellojen kääntelystä, sillä siitä on hänen mukaansa pelkästään haittaa niin ihmisille kuin eläimillekin.

Suomi siirtyi sunnuntain vastaisena yönä kesäaikaan, eli kelloja siirrettiin tunti eteenpäin. Syksyisin talviaikaan siirrytään vastaavasti lokakuun viimeisenä sunnuntaina. Kansanedustaja Timo Heinosen (kok.) mielestä järjestelmästä tulisi kuitenkin luopua. Hän toivoo asian etenevän vaalien jälkeen. Esityksen asiasta hän teki ensimmäisen kerran jo pari vuotta sitten.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kellojen siirtelyllä hankaloitetaan väestön rytmejä siinä määrin, että kesäaikaan siirtymisestä saatavat hyödyt eivät ole sen arvoisia, Heinonen sanoo tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa kesäaikaan siirtyminen häiritsee tutkitusti yöunta, mikä ei edistä vireyttä saati työtehtävien hoitoa. Myös sydäninfarktien määrä lisääntyy aina syksyisin ja keväisin kelloja siirrettäessä. Ongelmat eivät myöskään kosketa vain ihmisiä.

– Kesäaikaan siirtyminen on usein ongelma myös eläinten parissa, erityisesti maatalousaloilla. Eläimet eivät yleensä omaksu kesäaikaa, vaikka ympäröivä yhteiskunta muuttaisi elämänrytmiään.

Mainos