”Hyvvee päevee vai hyvvee päivee. Tässä on nyt muutama päivä eletty yhtä rakkaiden heimoveljien kanssa ja hengissä ollaan”, pohjoiskarjalaispoliisien Facebook-sivulla kerrottiin lauantaina.
”Tosin muutaman kerran on ’pumppu rylykyttänny omia aikojaan’ (rytmihäiriö?), kun on puhuttu olevinaan samasta asiasta ja toinen on ymmärtänyt asian ihan eri tavalla. Liekö tämä nyt sitä kuulua savolaisuutta? Siis yhteinen kieli on vielä hakusessa”.
”Ja saattaa mennäkin jokunen tovi, ennen kuin ymmärrämme asiat samalla tavalla. Sen verran kulttuurierot ja tavat tehdä töitä ovat erilaisia. Pyrkimys on kuitenkin kaikilla sama – yhtenäinen ja yhteinen Itä-Suomen poliisilaitos. Lähtökohdat tälle tavoitteelle ovat hyvät”, sivulla hehkutetaan.
Muutoksista huolimatta poliisin perustoimintojen kerrotaan olevan entisellään.
”Kysymykseen ’misteehän löötäs virkavaltoo’, vastaan, että Pohjois-Karjalan maakunnassa, samoin kuin Etelä- ja Pohjois-Savossa, lupapuolen, rikospoliisin tai järjestyspoliisin palveluja tarjoavat entiseen tapaan enemmän tai vähemmän tutut lupahenkilöstö tai poliisimiehet. Jos sen sijaan haluat tavata ’päätirehtöörin’, hänet löydät Kuopion pääpoliisiasemalta. Pienemmät asiat hoidetaan entiseen malliin omassa tutussa konttorissa”.
Myös Etelä-Savon poliisilaitoksen Facebook-sivulla uskotaan paikallisen toiminnan jatkuvuuteen. He lupaavat toimia edelleen vahvasti alueellisena toimijana muutoksesta huolimatta ja myös Facebook-toiminnan mainitaan jatkuvan eteläsavolaisella tyylillä.
Uutena asiana mainitaan myös poliisin toimintaa ohjaavan lakikokonaisuuden uudistuminen. Pohjois-Karjalan poliisin mukaan muutos näkyy muun muassa kenttätoiminnassa asiakkaille tehtävinä ilmoituksina:
”Jos joudut poliisin kanssa tekemiseen ja konstaapeli alkaa lukea naama totisena ja hikeä pukaten ulkoa opeteltua mantraa joistakin oikeuksista ja velvollisuuksista, älä kummastele. Ei konstaapeli ole seonnut tai kokenut muuta herätystä. Hän on juuri opetellut lain mukanaan tuoman velvoitteen kertoa asianosaiselle oikeudet ja velvollisuudet ja koettaa nyt sitkeästi muistaa, mitä kaikkea pitikään sanoa. Eli vähän niin kuin jenkkimalliin, mutta kun Suomessa ollaan, tietysti perusteellisemmalla ja pitemmällä kaavalla”.
Päivitysteksti sai nopeasti lähes 500 tykkäystä. Erään kommentoijan mukaan tarkoitettu mantra kuuluu paikallisesti ”sie oot pidätetty. Nii justiinsa, ja suat sinä pittee suusi kiinni jos halluut, mutta jos sie aukoot sitä piätäs niin myöhän käätettään kaikkee sinnuu vastoon”.